مولتی ویتامین چه نقشی در رشد کودکان دارد؟

Telegram
WhatsApp

شاید این موضوع که مولتی ویتامین چه نقشی در رشد کودکان دارد؛ سوال بسیاری از والدین باشد. کودکان برای رشد بهتر و سلامت کامل علاوه بر مواد غذایی مناسب به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز نیازمند هستند. ازاین رو والدین همیشه به دنبال رژیم غذایی مناسب و همچنین مکمل‌های دارویی که شامل انواع ویتامین‌ها و مواد مغزی هستند، می‌گردند.

نقش مولتی ویتامین در رشد کودک

در بسیاری از موارد کودکان ویتامین‌های مورد نیاز بدنشان را از مواد غذایی دریافت می‌کنند. ولی در مواردی که ویتامین‌های دریافتی از مواد غذایی کافی نیست باید از مکمل‌های دارویی به ویژه مکمل مولتی ویتامین مختص کودکان استفاده کرد. ازاین رو اگر کودک شما رشد کافی نسبت به سایر کودکان هم سن خود ندارد، باید از مولتی ویتامین استفاده کرد. البته باید توجه کنید که میزان مصرفی مولتی ویتامین باید زیر نظر پزشک انجام شود تا کودک شما با مشکلی مواجه نشود.

نقش ویتامین‌ها در رشد کودک

نقش مولتی ویتامین در رشد کودک

کودکان برای سلامت مغزی و همچنین پیشگیری از بیماری‌های متعدد به ویژه انواع سرطان‌ها به ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف احتیاج دارند. البته باید توجه داشته باشید که سن و جنس کودک در مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار حائز اهمیت است. از میان تمام ویتامین‌ها مصرف ویتامین‌ A و انواع ویتامین B برای کودک بسیار مهم است. مواد معدنی نیز در رشد و سلامت کودک بسیار موثرند. از میان تمامی این مواد مغزی کلسیم، زینک و آهن در رشد سال‌های آغازین کودک نقشی مهم‌تر ایفا می‌کند. از این رو بسیاری از والدین برای سلامت فرزند خود از آغاز تولد او مولتی ویتامین را در برنامه‌‌ی غذایی نوزاد قرار می‌دهند.

مولتی ویتامین‌های مخصوص کودکان

برای آن‌که بدانید کودک دچار کمبود ویتامین هست یا خیر، در مرحله‌ی اول باید زیر نظر پزشک آزمایش‌های لازم را انجام دهید. اگر پس از انجام آزمایش دچار کمبود ویتامین نبود، می‌توانید با رژیم غذایی مناسب و استفاده از میوه و سبزیجات نیاز‌های روزمره‌ی او را تامین نمایید. اما اگر جواب آزمایش نشانه‌ای از کمبود ویتامین را نشان داد، حتما باید تحت نظر پزشک از مکمل مولتی ویتامین کودکان استفاده نماید. در این صورت شما کودک خود را در برابر انواع مختلفی از بیماری‌ها ایمن خواهید کرد و از مشکلات جدی که در آینده امکان دارد بر اثر کمبود ویتامین برای او پیش بیاید جلوگیری می‌کنید.

نقش مولتی ویتامین در رشد کودک

ویتامین‌های مخصوص کودکان که نقش مهمی در سلامت و رشد، او بازی می‌کنند در حدود سیزده ویتامین و شانزده ماده‌ی معدنی هستند. کودکانی که از این ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده می‌کنند، بدنی سالم داشته و از ابتلا به بیمار‌های مختلف که سرطان مهم‌ترین آن‌هاست، در امان خواهند ماند.

انواع مولتی ویتامین‌های کودک

نقش مولتی ویتامین در رشد کودک

مولتی ویتامین‌های کودکان در شکل‌های مختلفی چون قرص، شربت و یا پاستیل عرضه می‌شود. این مکمل‌های دارویی عمدتا برای کودکانی که رشدشان با تاخیر مواجه است، کودکانی که به بیماری‌های مزمن دچارند، کودکانی که آلرژی غذایی دارند، کودکانی که به بیماری‌هایی گوارشی و آسم دچارند، کودکانی که رژیم غذایی دارند و … استفاده می‌شود.

نقش مولتی ویتامین در رشد کودک

شایان ذکر است که مولتی ویتامین‌ها حتما باید با تجویز پزشک استفاده شوند وگرنه کودک دچار مسمومیت دارویی می‌شود.

بهترین شربت‌های مولتی ویتامین برای کودکان

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مولتی ویتامین در سنین کودکی، امکان ابتلا به بیماری‌های قلبی را در سنین بزرگسالی  کاهش می‌دهد. ازاین رو دقت نمایید که از مکمل‌های دارویی باکیفیت استفاده نمایید و از مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها به طور کامل مطلع باشید. همچنین در هنگام خرید از برندهای معتبر استفاده نمایید که سلامت کودکانتان به خطر نیفتد. در زیر شما را با تعدادی از شربت‌های مولتی ویتامین‌ها بیشتر آشنا می‌کنیم.

نقش مولتی ویتامین در رشد کودک

. شربت مولتی سانستول تاکدا که حاوی انواع ویتامین‌های گروه B و ویتامین هایE ،A ،C ،D   و کلسیم است. این ویتامین در رشد کودک نقشی مهم ایفا می‌کند.

. شربت میم اورنج میر ویتابیوتیکس که تامین کننده‌ی ویتامین‌های ضروری بدن کودک است. این ویتامین از بافت‌های بدن در برابر کمبود ویتامین B2 و B12 محافظت می‌کند. همچنین این مدل ویتامین آنتی‌اکسیدان موجود در بدن را تاحدی افزایش می‌دهد.

. شربت مولتی سانستول حاوی زینک که حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌‌ها بوده و سیستم ایمنی کودک را تقویت می‌کند.

. شربت    Kindervital For Childre، که فاقد هر گونه مواد نگه دارنده، رنگ دهنده، لاکتوز و گلوتن بوده که به دلیل وجود کلسیم و ویتامین D3 سبب رشد و تقویت استخوان‌های کودکان شود.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای کودکان

نوزادن به طور معمول از شیرمادر تغذیه می‌کنند که خود این شیر حاوی مواد معدنی و انواع مختلف ویتامین‌هاست. اما در مواردی به دلیل آن‌که شیرمادر مواد مورد نیاز بدن نوزاد را تامین نمی‌کند و یا نوزاد به هر دلیل از شیر مادر تغذیه نمی‌کند باید طبق نظر پزشک استفاده از مکمل‌های مولتی ویتامین و یا قطره‌ی آهن را شروع کرد. مولتی ویتامین برای یک نوزاد از روز پانزدهم تولد او و طبق نظر پزشک می‌تواند آغاز شود. دقت کنید که با مصرف بیش از اندازه‌ی مولتی ویتامین به کبد و کلیه‌ی نوزاد آسیب وارد نکنید.