منابع غذایی حاوی ویتامین B1 یا تیامین

Telegram
WhatsApp

ویتامین B1 یکی از ویتامین‌های محلول در آب است که برای سلامت قلب، تولید انرژی در بدن و همچنین درمان کم‌اشتهایی مفید است. شما می‌توانید این ویتامین را به راحتی از منابع غذایی حاوی ویتامین B1 همچون سبزیجات تازه، غلات و انواع میوه‌ها برای بدن تأمین نمایید.

منابع غذایی حاوی ویتامین B1 یا تیامین

ویتامین B1 چیست؟

ویتامین B1 که به تیامین نیز شهرت دارد یکی از ویتامین‌های گروه B است که با تجزیه‌ی کربوهیدارت‌ها و تبدیل آن به گلوکز انرژی لازم برای فعالیت‌های بدن را تولید می‌کند. ازاین رو مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B1 برای سلامت جسم و روان بسیار مفید است که می‌توان آن را از طریق مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین B1 جذب بدن نمود.

منابع غذایی حاوی ویتامین B1 یا تیامین

شایان ذکر است که اگر در رژیم غذایی از لیپیدها و پروتئین‌ها به اندازه‌ی کافی استفاده شود؛ میزان نیاز بدن به ویتامین‌ B1 یا تیامین کاهش می‌یابد. همچنین مقدار نیاز بدن هر فرد به ویتامین B1 بسته به سن و جنس و نوع فعالیت متفاوت است که با استرس، ورزش، بارداری و یا بیماری خاص مقدار دریافت آن تغییر خواهد یافت. در زیر تعدادی از منابع غذایی حاوی ویتامین B1 که برای سلامتی بسیار مفید هستند را به شما معرفی می‌کنیم.

منابع غذایی حاوی ویتامین B1 یا تیامین

. جو دوسر

منابع غذایی حاوی ویتامین B1 یا تیامین

یکی از غلات سرشار از ویتامین B1 جو دوسر پَرک شده یا بلغور جو دوسر است. از این مدل غلات می‌توان در تهیه‌ی انواع غذا، اسموتی، سوپ و آش استفاده کرد.

این ماده‌ی غذایی حاوی فیبر و آنتی اکسیدان‌های بسیار است که در سلامت قلب نقشی مهم ایفا می‌کند. جو دوسر می‌تواند به هضم و کاهش وزن کمک کند و از بیماری‌های قلبی پیشگیری نماید. جالب است بدانید که جو دوسر به کاهش کلسترول خون نیز کمک شایانی می‌کند.

. برنج قهوه‌ای یکی دیگر از منابع غذایی حاوی ویتامین B1 یا تیامین

منابع غذایی حاوی ویتامین B1 یا تیامین

شما می‌توانید با مصرف برنج قهوه‌ای به صورت پخته مقدار ویتامین B1 مورد نیاز برای بدن را تأمین نمایید. شما این ماده‌ی غذایی را در کنار انواع غذاها و خوراک‌ها می‌توانید مصرف کنید.

. نخود فرنگی

یکی دیگر از منابع غذایی حاوی تیامین نخود سبز است. از آنجا که این ماده‌ی غذایی همیشه در دسترس نیست می‌توان آن را فریز کرد و مورد استفاده قرار داد. جالب است بدانید که نخود فرنگی علاوه بر ویتامین B1 حاوی پانوتنیک اسید، پیریدوکسین،‌ فولات، آهن، مس، کلسیم، منیزیم و روی است.

منابع غذایی حاوی ویتامین B1 یا تیامین

این ماده‌ی غذایی کالری پایینی دارد و سرشار از فیبر است که برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است. شما می‌توانید از این ماده‌ی غذایی در انواع خوراک‌ها و سالادها استفاده کنید.

. عدس

منابع غذایی حاوی ویتامین B1 یا تیامین

یکی دیگر از حبوبات حاوی تیامین عدس است. این ماده‌ی غذایی علاوه بر ویتامین B1 حاوی فولات نیز هست که برای پیشگیری از تولد کودک ناقص مفید است.

عدس سرشار از فیبر و پروتئین است که می‌تواند در انواع غذاها و سالادها مصرف شود. شما می‌توانید عدس پخته را به عنوان یک غذا نیز مصرف کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

. اسفناج از دیگر منابع غذایی حاوی ویتامین B1 یا تیامین

منابع غذایی حاوی ویتامین B1 یا تیامین

این ماده‌ی غذایی حاوی تیامین از چربی کمی برخوردار بوده و حاوی انواع ویتامین و مواد معدنی است. اسفناج علاوه بر ویتامین B1 فیبر بالایی نیز دارد که در تنظیم قندخون و پیشگیری از یبوست مفید است. از این رو شما می‌توانید با قرار دادن این ماده‌ی غذایی در رژیم غذایی خود نه تنها تیامین بلکه دیگر مواد مغذی مورد نیاز بدن را نیز تأمین نمایید.

. گوشت گاو

از دیگر منابع غذایی حاوی ویتامین B1 می‌توان به گوشت گاو اشاره کرد. شما می‌توانید با گوشت گاو انواع غذاهای خوشمزه را تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

منابع غذایی حاوی ویتامین B1 یا تیامین

. آجیل

یکی دیگر از مواد غذایی حاوی تیامین آجیل است. این خوراکی بسیار خوشمزه حاوی پروتئين، انواع ویتامین،‌ مواد معدنی و چربی‌های سالم است. این خوراکی سالم به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب خون کمک می‌کند. ازاین رو اگر مصرف آجیل را در رژیم غذایی خود قرار دهید خطر بیماری‌های قلبی و همچنین سکته‌ی مغزی کاهش می‌دهید.

منابع غذایی حاوی ویتامین B1 یا تیامین

. سیب‌زمینی شیرین یکی دیگر از منابع غذایی حاوی ویتامین B1

این خوراکی خوشمزه حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری همچون ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین B3، ویتامین B1، ویتامین B2، منگنز و مس است. شما می‌توانید این ماده‌ی غذایی را با قیمت پایینی تهیه نمایید و از آن در انواع غذاها، سالادها و پیش غذاها استفاده کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

. آناناس و پرتغال

منابع غذایی حاوی ویتامین B1 یا تیامین

از میوه‌های سرشار از ویتامین B1 می‌توان به آناناس و پرتغال اشاره کرد. شما می‌توانید از این مدل میوه‌ها آب‌میوه و انواع اسموتی تهیه نمایید.

. نان گندم و جوانه‌ی گندم

نان گندم یکی دیگر از منابع غذایی حاوی ویتامین B1 است که می‌تواند در رژیم غذایی شما قرار بگیرید. جوانه‌ی گندم نیز از دیگر منابع سرشار از تیامین است که به شکل خام و در انواع سالادها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منابع غذایی حاوی ویتامین B1 یا تیامین

. مارچوبه و کلم بروکلی از دیگر منابع غذایی حاوی ویتامین B1

مارچوبه یکی از منابع غنی ویتامین B1 یا تیامین است که حاوی مقادیری ویتامین A،‌ ویتامین C، ویتامین E،‌ ویتامین K، کروم، فیبر و فولات است. اگر این ماده‌ی غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید می‌توانید اثرات منفی رادیکال‌های آزاد را خنثی نمایید. ازاین رو مصرف مارچوبه علاوه بر سلامتی روند پیری را نیز کندتر می‌کند. جالب است بدانید که مارچوبه به دلیل برخورداری از سطح بالای اسیدآمینه، به عنوان یک ادرارآور طبیعی عمل کرده و سموم و نمک را از بدن دفع می‌کند. بدین ترتیب مصرف آن برای افرادی که از فشارخون بالا رنج می‌برند مفید است.

منابع غذایی حاوی ویتامین B1 یا تیامین

کلم بروکلی نیز دیگر سبزیجات مفید حاوی ویتامین B1 است که می‌تواند هم به شکل خام و هم به شکل پخته در انواع سالادها و غذاها مورد استفاده قرار گیرد.