آیا مصرف کلسیم در دوران بارداری ضروری است؟

Telegram
WhatsApp

مصرف کلسیم در دوران بارداری به منظور نیازهای جنین برای رشد، برای مادران باردار بسیار حائز اهمیت است. ازاین رو مادران باردار باید به میزان لازم از مواد غذایی حاوی کلسیم استفاده نمایند. البته برخی از بانوان باردار به دلیل کمبود کلسیم علاوه بر رژیم غذایی باید مکمل‌های دارویی را به شکل جداگانه مصرف نمایند تا از این کمبود جلوگیری کنند. شایان ذکر است که اگر مادر رژیم غذایی مناسب نداشته باشد، جنین نیاز خود به کلسیم را از کلسیم موجود در استخوان و دندان مادر تامین می‌کند. از این رو مادر دچار کمبود کلسیم شده و با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

مصرف کلسیم در دوران بارداری

آیا مصرف کلسیم در دوران بارداری ضروری است؟

جنین برای آن‌که بتواند رشد مناسب و استخوان‌بندی محکم داشته باشد به کلسیم کافی نیاز دارد. کلسیم در کامل شدن قلب جنین، عضله‌های جنین و همچنین سیستم اعصاب جنین نقشی مهم ایفا می‌کند. جالب است بدانید که کلسیم ریتم قلب را تنظیم کرده ونقشی مهم در انعقاد خون بازی می‌کند. این ماده‌ی معدنی همچنین خطر ابتلا به فشارخون بالا را تا حدی کاهش داده و عملکرد سلول‌های بدن را کنترل می‌کند. بدین ترتیب می‌توان فهمید که این ماده‌ی معدنی تا چه حد برای بدن مفید است. ازاین رو اگر دچار کمبود کلسیم هستید به پزشک مراجعه کرده و زیر نظر او از مکمل‌های دارویی استفاده نمایید.

مصرف کلسیم در دوران بارداری

اگر جزو گروه مادرانی هستید که از ویتامین‌های دوران بارداری استفاده می‌کنند؛ روزانه در حدود 150 میلی‌گرم جذب کلسیم دارید.  شایان ذکر است که بدن در هر نوبت تنها می‌تواند پانصد میلی‌گرم کلسیم جذب کند.

تاثیر کلسیم بر روی سلامت مادران

کلسیم علاوه بر نقشی که در رشد و سلامت جنین بازی می‌کند؛ بر روی سلامت مادران نیز بسیار موثر است. یکی از این تاثیرات مثبت این ماده‌ی معدنی کاهش چربی بدن است. ازاین رو اگر مادران از لبنیات کم چرب استفاده نمایند بدن را مجبور به تولید چربی کم‌تر از حد معمول کرده و بدین ترتیب وزن آن‌ها بالا نخواهد رفت.

مصرف کلسیم در دوران بارداری

 

تاثیر دیگر کلسیم در تقویت استخوان‌هاست. پس اگر مادران در دوران بارداری از کلسیم کافی استفاده کنند؛ بدن آن‌ها کلسیم بیشتر جذب کرده و استحکام استخوان‌ها را در پی خواهد داشت.

مصرف کلسیم در دوران بارداری

از دیگر تاثیرات کلسیم کاهش سندروم پیش از قاعده‌گی است. بدین ترتیب اگر بانوان روزانه میزان کلسیم کافی دریافت کنند، سندروم پیش از قاعده‌گی در آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

انواع مکمل‌های دارویی کلسیم

کلسیم کربنات و کلسیم سیترات مهم‌ترین مکمل‌های دارویی کلسیم هستند که بیش از دیگر انواع خود در جامعه رایج هستند. کلسیم کربنات برای حل شدن نیازمند اسید معده است. این ماده‌ی معدنی بیشترین میزان کلسیم را به بدن می‌رساند. شایان ذکر است که کلسیم کربنات باید همراه با غذا میل شود.

 

کلسیم سیترات نوع دیگری از مکمل‌های دارویی کلسیم است. این ماده به دلیل عدم نیاز به اسید معده برای حل شدن، به راحتی می‌تواند در بین وعده‌های غذایی مصرف شود. نکته‌ی مثبت کلسیم سیترات تاثیر مثبت آن را بر روی سوزش معده است.

مصرف کلسیم در دوران بارداری

میزان کلسیم لازم برای مادران باردار

بانوان برای تامین کلسیم مورد نیاز بدنشان باید روزانه در حدود سه فنجان لبنیات و همچنین انواع مختلفی از مواد غذایی سرشار از کلسیم استفاده نمایند. خیلی از مادران فکر می‌کنند که پس از به دنیا آمدن فرزندشان و پایان دوران شیردهی دیگر نیاز به مصرف کلسیم نیست. حقیقت امر این است که مادران درست در همین زمان برای آن‌که دچار پوکی استخوان نشوند باید به میزان لازم کلسیم مصرف کنند. بنابراین میزان کلسیم مورد نیاز در دوران بارداری و دوران شیردهی بین هزار تا هزار و سیصد میلی‌گرم است.

مصرف کلسیم در دوران بارداری

شایان ذکر است که بانوان باردار همان اندازه که باید به کمبود کلسیم توجه کنند به همان اندازه نیز باید از مصرف بیش از اندازه‌ی کلسیم اجتناب نمایند. ازاین رو مادران باید بدانند که میزان کلسیم دریافتی روزانه‌ی آن‌ها چه از مواد غذایی و چه از مکمل‌های دارویی نباید بیش از اندازه باشد. بدین ترتیب اگر بدن کلسیم اضافه دریافت نماید با مشکلاتی جدی مواجه خواهد شد.

عوارض ناشی از دریافت کلسیم اضافی

 

. تضعیف جذب آهن و روی از مواد غذایی

. یبوست

. تولید سنگ کلیه

منع مصرف کلسیم

. حساسیت به کلسیم کربنات و ویتامین D3

. بالا بودن میزان کلسیم و ویتامین D3 خون

. سابقه‌ی سنگ کلیه

منابع غذایی حاوی کلسیم

مصرف کلسیم در دوران بارداری

. لبنیات (شیر، ماست، کشک، پنیر)

. خشکبار

. برنج و نان

. آب میوه‌ی طبیعی

. ماهی‌ها

مصرف کلسیم در دوران بارداری

. سبزیجات برگ سبز چون اسفناج

. حبوبات

. شلغم، کلم، هویج و …

. پرتغال، انگور، زردآلو، خرمالو و …

منبع